בניסוי תבדק השפעת התחרות על משאבים על החיים (במקרה זה – על גידולם של צמחים). מכיוון שמדובר בניסוי ששואב השראה מניסויים שביצע צ'רלס דרווין, יש כאן קשר היסטורי לשורשים של התצפיות והמחקרים שהובילו להבנת האבולוציה.
כיתה ח' – יחסי גומלין יצורים-סביבה
כיתה ט' – הזנה בצמחים
התלמידים יתכננו ויבצעו ניסוי בהשראת ניסויים שביצע צ'רלס דרווין לבדיקת השפעת צפיפות הזריעה של צמחים על גדילתם.
בעודו שוקד על כתיבת "מוצא המינים", דרווין המשיך לחשוב על הרעיונות של תחרות וברירה טבעית וכיצד ניתן לעקוב אחריהם בסביבתו הקרובה.
דרווין גידר חלקה קטנה בחצר ביתו, ועקר את כל הצמחים שגדלו בה. הוא כינה את החלקה "גינת העשבים" ועקב מידי יום אחרי נביטת וגדילת הצמחים בה. הוא עקב אחרי החלקה במשך 8 חודשים, במהלכם נבטו 357 צמחים ושרדו רק 62 מתוכם, בין השאר כתוצאה מפעילותם של חרקים וחלזונות. תוצאות הניסוי הדגימו לדרווין את המאבק המתחולל בין צמחים הגדלים בסמוך זה לזה ואת ההשפעה של מינים על מינים אחרים (במקרה הזה – החרקים והחלזונות שהשפיעו על הצמחים).
הניסויים שביצע דרווין ותרמו לעיצוב הרעיונות שהוא פרסם ב"מוצא המינים" מתוארים בספר Darwin's Backyard מאת James T. Costa.
הניסויים שדרווין ביצע פחות מתאימים לשחזור בכיתה, אבל ניתן לקבל מהם השראה. על בסיס הניסויים של דרווין ניתן לתכנון ניסוי שימדוד תחרות בין צמחים.
לסיכום הנושא, התלמידים יציגו את תוצאות הניסויים ואת המסקנות. מומלץ לערוך דיון על התמונה העולה משילוב תוצאות הניסויים של הקבוצות השונות ולעודד את התלמידים להצביע על הקשר בין תחרות על משאבים לבין אבולוציה.
איך מודדים תחרות – להורדה כקובץ PDF