אבולוציה היא שינוי בתכונות שעוברות
בתורשה בתוך אוכלוסייה, לאורך דורות רבים. מהן תכונות תורשתיות ותכונות נרכשות. לפרטים שונים באוכלוסייה יש ביטוי פנוטיפי שונה, הנקבע גם על ידי התורשה וגם על ידי הסביבה. הפנוטיפ תלוי בגנוטיפ ובסביבה, והבדלים בפנוטיפ בין פרטים שונים באוכלוסייה מבטאים חלק מההבדלים הגנטיים ביניהם. בכל אוכלוסייה קיים מגוון גנטי כלשהו. למשל, לבני אדם יש צבעי עיניים שונים משום שאנשים נושאים מטען גנטי שונה. אוכלוסייה עוברת אבולוציה כשתדירותם של אללים מסוימים או של צירופי אללים מסוימים משתנה. שונות גנטית מגדילה את סיכויי הישרדות האוכלוסייה בסביבה משתנה, זאת משום שמגוון גנטי מגדיל את הסיכוי שפרטים מסוימים מהאוכלוסייה יתאימו לסביבה אחרי שינוי. השונות הזו נדרשת לקיום הברירה הטבעית שעליה דיבר דרווין.
תכונות תורשתיות ותכונות נרכשות
כל משתתף מציין את התכונות שלו בדף מתאים, כל זוג משתתפים עורך השוואה באופן ביטוי התכונות, כל המשתתפים בונים יחד תמונת התפלגות תכונות משותפת.
המגוון הגנטי מוגדר על ידי השוני בהרכב הגנטי בין פרטים השייכים לאותו המין.
הביטוי של המגוון הגנטי הוא במגוון התכונות כמו למשל גווני שיער שונים, צבע העיניים, גובה ועוד. המגוון הגנטי של האוכלוסייה נקבע על פי רמת השונות בין הפרטים. באוכלוסיות שלהן מגוון גנטי נמוך הפרטים מאוד דומים זה לזה ואילו באוכלוסיות עם מגוון גנטי עשיר תכונות הפרטים מגוונות יותר.
למגוון הגנטי חשיבות עצומה מבחינה אבולוציונית. לפרטים מאותו המין שיש להם תכונות שונות תהיה גם התאמה שונה לסביבה בה הם חיים. כך שבמצב של שינוי סביבתי הפרטים העמידים לשינוי, או כאלה שהתכונות שלהם נותנות להם יתרון במצב החדש, ישרדו בצורה טובה יותר.
מגוון גנטי עשיר בקרב אוכלוסיות מאפשר התמודדות טובה יותר עם תנאי סביבה משתנים. ככל שהמגוון הגנטי באוכלוסייה עשיר יותר הסיכוי של המין לשרוד שינויים סביבתיים, גבוה יותר. בעוד שאוכלוסייה שמאופיינת במגוון גנטי מצומצם עלולה להיכחד כתוצאה משינויים אלה.

כיצד משפיע מקום הולדתכם על התכונות המולדות והנרכשות?כל משתתף ממלא דף "המגוון שלי" (מצורף כקובץ PDF בתחתית העמוד).


(מצורף כקובץ PDF בתחתית העמוד).ניתן להביא לכיתה מראה גדולה שתסייע לקטלג את התכונות החיצוניות של כל משתתף. המשתתפים ממלאים דף אישי: "המגוון שלי".

כדאי לערוך את ההשוואה ולחשב את השונות בכמה סבבים כאשר המשתתפים מחשבים את רמת השונות שלהם מול מספר משתתפים אחרים.
בסיום ההשוואה סכמו את תוצאות המשתתפים והציגו את מדד השונות הקבוצתי.

חישבו:

שאלות לסיכום ודיון:
ציוד וחומרים
לוח
טוש ללוח
שונות בין בני אדם – כתבה מתוך אתר מכון דוידסון
מגוון ביולוגי מתוך האתר שער לביולוגיה סביבתית
כיצד אבולוציה פועלת – כתבה וסרטון מתוך אתר מכון דוידסון
מנדל והאפונים – חוקי התורשה