הברירה הטבעית היא אחד הכוחות המניעים תהליכים אבולוציוניים.
פרט שאינו מתאים לסביבתו (למשל ציפור עם מקור שמתאים לשתיית צוף שמגיעה לסביבה שבה המזון הנפוץ הוא גרעינים שצריך לפצח) לא יצליח לעמוד בתחרות על מקורות מזון, וכתוצאה מכך עלול לא לשרוד ולא להעמיד צאצאים.
כיתה ח' – המגוון הביולוגי, יחסי גומלין יצורים-סביבה
משחק בכיתה עם סוגים שונים של סכו"ם שמדגים בצורה מוחשית את הנושאים:
מטרת הפעילות:
להבין מדוע לציפורים באיים השונים יש מקורים בצורות שונות. נעשה זאת על ידי משחק התאמה בין מבנה לתפקיד.
התלמידים יהיו "ציפורים" כשלכל תלמיד יהיה "מקור" שהוא כלי אוכל: מזלג, כף, מקלות אכילה, סכין, כף פסטה וכו'.
במקום מרכזי בכיתה יונחו צלחות עם "אוכל".
המשימה של התלמידים היא לאסוף אוכל בעזרת ה-"מקור" בלבד. אסור להשתמש בידיים – רק להחזיק את כלי האוכל.
סבב ראשון:
סבב שני:
חוזרים על הסבב הראשון עם הכלים החדשים (עכשיו יהיה פחות "נכחדים").
סבב שלישי:
התלמידים נשארים עם הכלים שברשותם אבל המזון משתנה למשהו אחר לגמרי (צמר/ צמר-גפן/ גזירי נייר קטנטנים).
שאלות לסיכום ולדיון:
להעמקת הדיון:
ההתאמה בין צורת המקור לסוג המזון חיונית לשם איסוף מזון, כשהמשמעות בטבע היא הישרדות והעמדת צאצאים. מי שלא יכול לאסוף מזון ביעילות לא מעמיד צאצאים ונכחד.
נדמיין מצב שבו ציפור מגיעה לאזור מחיה חדש, למשל אי. אם המקור שלה מתאים לסוג המזון שיש באי (כמו שהכף התאימה לאיסוף השעועית), היא תשרוד ותעמיד צאצאים, וכך יהיו באי יותר ציפורים שהמקור שלהם מתאים לאיסוף אותו מזון (יותר כפות). אם המקור שלה לא מתאים (כמו שסכין לא התאים לאיסוף שעועית), היא תיכחד.
כשהגיע צ'רלס דרווין לאיי הגלפגוס, הוא אסף שם ציפורים שונות עם מקורים בצורות שונות. לאחר ששב לאנגליה, התברר שכל הציפורים הן סוגים שונים של פרושים, ושהמקורים השונים שלהן התאימו למקורות המזון השונים שקיימים בכל אחד מאיי הגלפגוס. היו פרושים עם מקור שהתאים לאכילת חרקים, אחרים התאימו לפיצוח זרעים או לאכילת פירות של קקטוס.
דרווין הבין, לאחר שנים של התבוננות בממצאים וניסיון לעמוד על הסיבה להבדלים בין המינים השונים, שבכל אי התרחשה ברירה טבעית כנגד הציפורים שהמקור שלהן לא התאים לסוג המזון הנפוץ באי. כשתהליך כזה קורה במשך אלפים רבים של שנים, נוצרים מינים חדשים.
סכו"ם המוות – להורדה כקובץ PDF