איך מודדים תחרות?
ניסוי
הניסוי כולו יארך מספר שבועות.
הצעה 1: שיעור אחד לתכנון, שיעור אחד להכנת העציצים, מעקב אחרי הניסוי (כמה דקות בתחילת כל שיעור במשך כמה שבועות), שיעור לסיום הניסוי.
הצעה 2: לתת לתלמידים לבצע את הניסוי כמטלה בבית ולהגיש דו"ח או סרטון או מצגת שיסכמו את הניסוי.
הניסויים יבדקו את הנושא של השפעת תחרות על משאבים על החיים (במקרה זה - על גידולם של צמחים). מכיוון שמדובר בניסוי ששואב השראה מניסויים שביצע צ'רלס דרווין, יש כאן קשר היסטורי לשורשים של התצפיות והמחקרים שהובילו להבנת האבולוציה.
כיתה ח' - יחסי גומלין יצורים-סביבה
כיתה ט' - הזנה בצמחים
התלמידים יתכננו ויבצעו ניסוי בהשראת ניסויים שביצע צ'רלס דרווין לבדיקת השפעת צפיפות הזריעה של צמחים על גדילתם
סיפור הרקע:
בעודו שוקד על כתיבת "מוצא המינים", דרווין המשיך לחשוב על הרעיונות של תחרות וברירה טבעית וכיצד ניתן לעקוב אחריהם בסביבתו הקרובה.
דרווין גידר חלקה קטנה בחצר ביתו, ועקר את כל הצמחים שגדלו בה. הוא כינה את החלקה "גינת העשבים" ועקב מידי יום אחרי נביטת וגדילת הצמחים בה. הוא עקב אחרי החלקה במשך 8 חודשים, במהלכם נבטו 357 צמחים ושרדו רק 62 מתוכם, בין השאר כתוצאה מפעילותם של חרקים וחלזונות. תוצאות הניסוי הדגימו לדרווין את המאבק המתחולל בין צמחים הגדלים בסמוך זה לזה ואת ההשפעה של מינים על מינים אחרים (במקרה הזה - החרקים והחלזונות שהשפיעו על הצמחים).
הניסויים שביצע דרווין ותרמו לעיצוב הרעיונות שהוא פרסם ב- "מוצא המינים" מתוארים בספר Darwin's Backyard מאת James T. Costa.
הניסויים שדרווין ביצע פחות מתאימים לשחזור בכיתה, אבל ניתן לקבל מהם השראה. על בסיס הניסויים של דרווין ניתן לתכנון ניסוי שימדוד תחרות בין צמחים.
הניסוי:
שאלות לסיכום ודיון
לסיכום הנושא, התלמידים יציגו את תוצאות הניסויים ואת המסקנות. מומלץ לערוך דיון על התמונה העולה משילוב תוצאות הניסויים של הקבוצות השונות ולעודד את התלמידים להצביע על הקשר בין תחרות על משאבים לבין אבולוציה.