אבולוציה


תרגיל בהכלאות

שם הפעילות

תרגיל בהכלאות

 

סוג הפעילות

תרגיל בכיתה. מומלץ לקראת משחק האפונים.

 

משך הפעילות

שיעור אחד או פחות

 

איך זה קשור לאבולוציה?

  • חוקי מנדל הם הבסיס להבנת דרך הפעולה של הגנטיקה
  • למידה ויישום של המושגים: גנוטיפ, פנוטיפ, דומיננטי ורצסיבי
  • כדי לחשב את שכיחות הפנוטיפים והגנוטיפים השונים בהכלאות מקובל להשתמש בשיטת Punnett Square

 

איך זה קשור לתוכנית הלימודים?

כיתה ט - החומר התורשתי

 

תיאור הפעילות

לימוד של שיטה לבדיקת תוצאות של הכלאות גנטיות

 

מהלך הפעילות

  1. צפו בסרטון כהקדמה לחוקי מנדל.
  2. חזרו על חוקי מנדל.
  3. כיצד מוצאים תוצאות של הכלאות גנטיות בשיטת Punnett square? נלמד דרך דוגמאות מצוירות על הלוח.

דוגמה 1:

בצמחי אפונה, התכונה של אפון צהוב דומיננטית והתכונה של אפון ירוק רצסיבית.

נסמן את האלל הגורם לצבע צהוב ב-Y ואת האלל הגורם לצבע ירוק ב-y.

בהכלאה Yy x yy, אילו גנוטיפים אפשריים עבור הצאצאים? ואילו פנוטיפים?

 

פתרון 1:

ניצור טבלה של 2x2. בכותרת העליונה נכתוב את שתי הגמטות האפשריות של הורה אחד (Yy), ובכותרת הצדדית (yy) נכתוב את שתי הגמטות האפשריות של ההורה השני:

תרגיל-בהכלאות

בשלב הבא, נכתוב את הגנוטיפ של כל אחד מהצאצאים האפשריים - שילוב של גמטה אחת מכל הורה:

תרגיל-בהכלאות

עכשיו נוסיף את הפנוטיפים (למען הפשטות, נניח שכל האפונים עגולים ולא מקומטים):

תרגיל-בהכלאות

כלומר, הגנוטיפים האפשריים של הצאצאים מההכלאה Yy x yy הם:

 Yy או yy.

הפנוטיפים האפשריים עבור צבע האפון הם צהוב או ירוק.

דוגמה 2:

בצמחי אפונה, התכונה של אפון צהוב דומיננטית והתכונה של אפון ירוק רצסיבית.

נסמן את האלל הגורם לצבע צהוב ב-Y ואת האלל הגורם לצבע ירוק ב-y.

התכונה של אפון חלק דומיננטית והתכונה של אפון מקומט רצסיבית.

נסמן את האלל הגורם לאפון חלק ב-R ואת האלל הגורם לאפון מקומט ב-r.

בהכלאה של צמח שהגנוטיפ שלו הוא Yyrr עם צמח שהגנוטיפ שלו הוא YyRr, איזה אחוז מהצאצאים יהיו ירוקים וחלקים?

 

פתרון 2:

ניצור טבלה של 4x4. בכותרת העליונה נכתוב את ארבע הגמטות האפשריות של הורה אחד (Yyrr), ובכותרת הצדדית (YyRr) נכתוב את ארבע הגמטות האפשריות של ההורה השני:

תרגיל-בהכלאות

בשלב הבא, נכתוב את הגנוטיפ של כל אחד מהצאצאים האפשריים - שילוב של גמטה אחת מכל הורה:

תרגיל-בהכלאות

עכשיו, נוסיף את הפנוטיפים:

תרגיל-בהכלאות

השאלה: איזה אחוז יהיו ירוקים וחלקים?

התשובה: 2 מתוך 16, כלומר 12.5%

 

שאלות לסיכום ודיון

המשיכו לפעילות "משחק האפונים" שבה תתרגלו את שיטת ה-Punnett square.

 

ציוד וחומרים

לוח וטושים צבעוניים

 

קישורים להרחבה

סרטון "גנטיקה של אוכלוסיות - כשדרווין פגש את מנדל" מסדרת CrashCourse (אנגלית, תרגום לעברית ולערבית)

סרטון על חוקי מנדל של TED Ed (אנגלית, תרגום לעברית ולערבית)

קבצים נלווים