תרגיל בהכלאות
תרגיל בכיתה. מומלץ לקראת משחק האפונים.
שיעור אחד או פחות
כיתה ט - החומר התורשתי
לימוד של שיטה לבדיקת תוצאות של הכלאות גנטיות
דוגמה 1:
בצמחי אפונה, התכונה של אפון צהוב דומיננטית והתכונה של אפון ירוק רצסיבית.
נסמן את האלל הגורם לצבע צהוב ב-Y ואת האלל הגורם לצבע ירוק ב-y.
בהכלאה Yy x yy, אילו גנוטיפים אפשריים עבור הצאצאים? ואילו פנוטיפים?
פתרון 1:
ניצור טבלה של 2x2. בכותרת העליונה נכתוב את שתי הגמטות האפשריות של הורה אחד (Yy), ובכותרת הצדדית (yy) נכתוב את שתי הגמטות האפשריות של ההורה השני:
בשלב הבא, נכתוב את הגנוטיפ של כל אחד מהצאצאים האפשריים - שילוב של גמטה אחת מכל הורה:
עכשיו נוסיף את הפנוטיפים (למען הפשטות, נניח שכל האפונים עגולים ולא מקומטים):
כלומר, הגנוטיפים האפשריים של הצאצאים מההכלאה Yy x yy הם:
Yy או yy.
הפנוטיפים האפשריים עבור צבע האפון הם צהוב או ירוק.
דוגמה 2:
בצמחי אפונה, התכונה של אפון צהוב דומיננטית והתכונה של אפון ירוק רצסיבית.
נסמן את האלל הגורם לצבע צהוב ב-Y ואת האלל הגורם לצבע ירוק ב-y.
התכונה של אפון חלק דומיננטית והתכונה של אפון מקומט רצסיבית.
נסמן את האלל הגורם לאפון חלק ב-R ואת האלל הגורם לאפון מקומט ב-r.
בהכלאה של צמח שהגנוטיפ שלו הוא Yyrr עם צמח שהגנוטיפ שלו הוא YyRr, איזה אחוז מהצאצאים יהיו ירוקים וחלקים?
פתרון 2:
ניצור טבלה של 4x4. בכותרת העליונה נכתוב את ארבע הגמטות האפשריות של הורה אחד (Yyrr), ובכותרת הצדדית (YyRr) נכתוב את ארבע הגמטות האפשריות של ההורה השני:
בשלב הבא, נכתוב את הגנוטיפ של כל אחד מהצאצאים האפשריים - שילוב של גמטה אחת מכל הורה:
עכשיו, נוסיף את הפנוטיפים:
השאלה: איזה אחוז יהיו ירוקים וחלקים?
התשובה: 2 מתוך 16, כלומר 12.5%
המשיכו לפעילות "משחק האפונים" שבה תתרגלו את שיטת ה-Punnett square.
לוח וטושים צבעוניים
סרטון "גנטיקה של אוכלוסיות - כשדרווין פגש את מנדל" מסדרת CrashCourse (אנגלית, תרגום לעברית ולערבית)
סרטון על חוקי מנדל של TED Ed (אנגלית, תרגום לעברית ולערבית)